Da jeg sendte dette til selger var hans kommentar: Hva skal du gjøre nå?

Selger: Paintballnorge AS
postboks 1003,
5687 Kristiansand

Dette er en historie fra en svært uheldig kunde.

3 Juni 2009 bestilte jeg fra
http://www.paintballnorge.no/

1 x Smart parts Ion XE () = kr.3.593,00
Magasiner Halo B med V35 og RIP
Paintballkuler Whitebox-2000 kuler!
Maske Vforce Armor
Farge markør Svart
Hansker Evil hansker
Luftsystem 0.8 liter luftsystem
------------------------------------------------------
Sub-Total: kr.3.593,00
Posten, Servicepakke (Forskuddsbetaling): kr.136,25 MVA 25% ikke matvarer: kr.745,85
Totalt: kr.3.729,25

Og fikk det levert noen dager senere etter at jeg hadde betalt på forskudd. Pga sommerferie ble utstyret ikke tatt i bruk før i august. For å bruke det kreves det at man har tilgang til trykkluft (20 bar), langt utover det som det en vanlig garasje kompressor klarer (6 bar)! Dette får man bare på paintball baner.

Derfor er det slikt utstyr ganske farlig og man bør være svært forsiktig å justere innstillinger på utstyret mens det er trykk på det, noe som resten av historien under illustrerer.
Etter noen mindre problemer med å montere magasinet til markøren, fikk vi følgende råd fra Freddy 23 juni 2009:
” ett litte tips er att du kan pusse litt rundt feednecken til magasinet ditt, dette er helt vanlig :)”

Dette problemet ble raskt løst.

Så viste det seg at man ikke kunne skyte baller. Etter en del korrespondanse ble markøren returnert til selger i Kristiansand. Vi fikk opplyst at de hadde justert lufttrykket, noe vi egentlig burde ha klart selv ved å følge bruksanvisningen. Den ble etter et par uker returnert. Joachim skriver (10 okt 2009):
” Da vi hadde nede markøren for reperasjon første gang, måtte den justeres. Dette er ikke noe som dekkes av garanti, men vi tok ikke betalt for dette for å yte god service.”
Legg merke til at selger fraskriver seg kjøper alt ansvar og at ingen ting dekkes av garantien?

Da virket den slik at man kunne skyte 30 skudd. Deretter sluttet den å virke. Da vi ba selger om råd hva vi nå skulle gjøre, skrev Joachim (15 sept 2009):

” Det som forårsaker dette er med meget stor sannsynlighet en justering av inline regulatoren, altså øke trykket, markøren får ikke nok luft. Dette gjøres under frontgrepet på en umbraco skrue.”
Etter å ha studert bruksanvisningen, forsøkte vi å juster lufttrykket. Dette så ut til å virke, men plutselig hoppet slangen av og det kom en gjenstand (nippel til slangen) i stor fart og traff leppa til min sønn. Det gikk heldigvis bra, men nippelen ble ødelagt.
Jeg bestemte meg for å returnere markøren for andre gang.
Etter å ha mottatt markøren skrev Joachim (10 okt 2009):
”Når dere nå sender ned markøren er det med store feil. Den er skrudd på, og rett og slett ødelagt.
Det sier seg selv at vi selvsagt ikke aksepterer heving av kjøp da dere selv har sørget for å ødelegge produktet.
Vi har tilbudt et innbytte i et nytt produkt, et sjenerøst tilbud fra vår side for å yte god service.
Som sagt, heving av kjøp er ikke aktuelt. Dere har selv ødelagt produktet, og kan selvsagt ikke forvente at vi skal ta det tilbake?
Så vidt meg bekjent har man aldri tidligere kunne kjøpe en ny bil i dette landet, ødelegge den og deretter levere den tilbake for å kreve pengene tilbake.”
Vi fikk vite at en del må byttes og at denne reparasjonen koster ca kr 600. Samtidig fikk vi tilbud om å kjøpe et annet markør som er dyrere, men bedre (kr 3500, den første kostet kr 1800) og få kr 1000 i reduksjon på denne prisen.

Da skrev jeg 10 okt 2009: I henhold til Forbrukerkjøpsloven § 29 og 30, ønsker jeg å få hevet kjøpet på hele paintball pakken og vil returnere resten av utstyret.

Jeg forbeholder meg samtidig retten til å legge vår korrespondanse ut på en blogg dersom dette skulle bli nødvendig.

Jeg ber om at dere tar stilling til reklamasjonen min så snart som mulig, og at dere gir en tilbakemelding innen 14 dager fra 10 okt 2009. Dersom jeg ikke skulle høre fra dere, eller motta en tilbakemelding jeg ikke kan akseptere innen fristen, vil saken bli vurdert oversendt til Forbrukerrådet eller Forliksrådet for videre behandling.

Joachim skriver videre om det å forsøke å justere trykket selv (11 okt 2009):
”Jeg rådet dere til å komme i kontakt med noen i lokalmijøet som hadde peiling på å skru på markører. Om dere ikke klarte å komme i kontakt med noen, så ba jeg dere lese bruksanvisningen og følge den.
Intensjonen når dere skrudde på markøren har sikkert vært det beste, men utfallet er jo som dere har erfart katastrofalt, og det kan selvsagt ikke vi lastes for!
Solenoiden som styrer luftstrømmen er gåen fordi dere har økt trykket på inline regulatoren så høyt at denne har ”sprengt. Den må byttes, og det er en kostnad selvsagt ikke vi kan dekke da dere selv har klart å ødelegge produktet.”
Legg merke til at selger mener at man bør ha kontakt med en lokalmiljøet for å forta justeringer! Det er derfor en dårlig ide å kjøpe fra selger dersom man ikke bor i nærheten av selger! For øvrig er det ikke sant at vi mottok noe advarsel mot å foreta en justering selv! Jeg ble nærmest kritisert fordi jeg ikke gjorde det!
Jeg har kjøpt et produkt fra Paintballnorge, som jeg aldri har fått til å virke og er naturligvis svært skuffet. Selv mener jeg at jeg ikke har gjort noe i strid med den veileding jeg har fått og har vært tålmodig (4 måneder) og lyttende til selgers forsøk på å rette feilen. Naturligvis angrer jeg på kjøpet og skulle helst hatt mine penger tilbake.
Hilsen
Torleiv Maseng, Tungebråtveien 10, 1165 Oslo



Min konklusjon: Ikke kjøp paintball utstyr fra Paintballnorge!






Monday, October 12, 2009

Advarsel paintballnorge

fra en svært ulykkelig kunde. Håper det ikke fins flere?